به نام خداوند بخشايشگر مهربان
دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني
آذربايجان غربي
برنامه استراتژيک پنجساله دانشگاه
1404-1400
کارگروه برنامهريزي استراتژيک دانشگاه
تیرماه 1400
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه 2
اعضاي کميته برنامهريزي استراتژيک 3
دورنما 4
رسالت 4
ارزشها 5
اهداف 5
عوامل بیرونی 6
عوامل درونی 8
استراتژیها 10
اولویت استراتژیها 11
مقدمه:
برنامهريزي، شالوده وظايف مديريتي است که شامل تعریف و تعيين اهداف و تعريف روشهايي است که کارکنان به اين اهداف بايد دست يابند. بنابراين، يک رويکرد منطقي براي دستيابي به اهداف از پيش تعيين شده است. برنامهريزي نهتنها ثبات و اطمينان را براي سازمان و کسبوکار به ارمغان ميآورد، بلکه به معناي هدف و جهت يکپارچه براي دستيابي به اهداف از پيش تعيينشده نيز ميباشد.
نگرش سيستمي و ارتباط سازمان به عنوان سيستم باز با محيط، اهميت برنامهريزي استراتژيک را نشان ميدهد. برنامهريزي استراتژيک، علم و هنر پيشبيني تغييرات محيط داخل و خارج سازمان، آمادهسازي سازمان و تخصيص بهينه منابع براي پاسخگويي مناسب و بهنگام به تغييرات محيطي است. مديران سازمان با پيشبيني آينده محتمل، بهطور هدفمند از منابع موجود استفاده بهينه کرده و با استفاده از نقاط قوت سازمان و فرصتهاي موجود، نقاط ضعف سازمان را برطرف کرده و از تهديدها اجتناب ميکنند.
با اتمام برنامه استراتژيک پنج ساله 1395-1399 و لزوم تدوين برنامه براي سالهاي آتي و همچنین الزام تدوین برنامه استراتژیک در برنامه های وزارتی از جمله اعتباربخشی، موضوع در هيئترئيسه دانشگاه مطرح و تدوين آن در دستور کار قرار گرفت. در اين راستا ، تيم تدوينکننده برنامه استراتژيک دانشگاه با مسئوليت معاونت تحقيقات و فناوري و شامل نمايندگان تمام معاونتها تشکيل گرديد.
نقشه جامع علمي سلامت کشور، افق چشمانداز بيستساله، پاندمي کرونا، دانشگاههاي نسل سوم ازجمله عوامل مهم در تدوين برنامه بودند. کارگروه تدوين برنامه، طي 14 جلسه تيمي و ساعتها کار در معاونتها مبادرت به تهيه برنامه در محورهاي چشمانداز، مأموريت، تحليل موقعيت، اهداف و راهبردها نمود. بديهي است پيششرط اجراي برنامه حاضر، فائق آمدن بر چالشها و تأمين الزامات برنامه خواهد بود و بدون رفع موانع و مشکلات موجود ، امکان اجرايي شدن برنامه وجود نخواهد داشت.
اعضاي کارگروه تدوين برنامه استراتژيک دانشگاه
1- معاون تحقيقات و فناوري دانشگاه (مسئول کارگروه)
2- دکتر آرام فيضي مدير مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکي
3- دکتر حميد رحيمي نماينده معاونت درمان
4- دکتر احمد حاج ابراهيمي نماينده معاونت توسعه منابع و برنامهريزي
5- دکتر شهرام خادم وطن نماينده معاونت فرهنگي و دانشجويي
6- دکتر پريسا صديق راد نماينده معاونت بهداشت
7- خانم فرزانه رحمان پور نماينده معاونت غذا و دارو
8- دکتر رامين سعادتيان نماينده معاونت تحقيقات و فناوري
9- دکتر سيامک عقلمند عضو هيئتعلمي دانشکده بهداشت
10- دکتر بهرام نبي لو عضو هيئتعلمي دانشکده بهداشت (دبیر کارگروه)
11- دکتر حسن نظري عضو کارگروه تدوين برنامه استراتژيک
دورنما:
ما بر آن هستيم جايگاه دانشگاه در محورهاي علمي و سلامت را تا 5 رتبه ارتقا دهيم.
رسالت:
دانشگاه علوم پزشکي استان آذربايجان غربي بهعنوان متولي اصلي سلامت و با توجه به موقعيت جغرافيايي خاص و تنوع فرهنگي استان و با همکاري بينبخشي و همگام با ساير بخشهاي توسعه درصدد است منطبق با اسناد بالادستي و چشماندازهاي ترسيمشده کشور در حوزه سلامت اقدامات ذيل را انجام دهد:
ü تأمين، حفظ و ارتقا سلامت آحاد جامعه با ارائه خدمات بهداشتي - درماني با بهرهمندي از افراد توانمند و فناوري مناسب و پيشرفته در استان و منطقه
ü حرکت در مسير تحقق دانشگاههاي نسل سوم، تربيت دانشآموختگان کارآفرين و پاسخگو به نيازهاي سلامت جامعه و توليد و ترجمان دانش و فناوري
ارزشها:
ü رعايت اخلاق و کرامت انساني و اسلامي
ü عدالت در سلامت
ü پايبندي به اصول علمي و استانداردها
ü مشتري مداري و پاسخگويي
ü سرعت و دقت در ارائه خدمات
ü خلاقيت و نوآوري در ارائه خدمات
اهداف کلي
1. ارتقاء بهرهوري سرمايه انساني
2. توسعه زيرساختهاي الکترونيکي و فيزيکي دانشگاه
3. تکميل شبکه بهداشتي و درماني جهت توسعه طرح پزشک خانواده، نظام ارجاع و طب پيشگيري
4. ارتقاء مستمر کيفيت خدمات
5. تسريع حرکت در مسير تحقق دانشگاه نسل سوم
6. افزايش درآمدهاي اختصاصي
7. حرکت در مسير تحقق مرجعيت علمي بر اساس کتاب سبز دانشگاه
الف) عوامل بيروني
عوامل بيروني
|
ضريب اهميت 1-9
|
امتياز 1-4
|
امتياز موزون
|
فرصتها
|
50
|
33
|
1.659579
|
1
|
O1
|
وجود اسناد بالادستي (چشمانداز 1404، سياستهاي کلي، قانون برنامه ششم، . . .)
|
6
|
3
|
0.2
|
2
|
O2
|
افزايش جمعيت تحت پوشش سازمانهاي بيمهگر
|
5
|
3
|
0.2
|
3
|
O3
|
تعامل بين بخش مؤثر از طريق کارگروه سلامت و امنيت غذايي استان
|
4
|
3
|
0.1
|
4
|
O4
|
وجود متقاضيان خدمات آموزشي و خدمات سلامت در کشورهاي همجوار
|
4
|
3
|
0.1
|
5
|
O5
|
مشارکت مناسب مردم در مقوله سلامت (رابطين سلامت، سازمانهاي مردمنهاد، خيرين و ....)
|
4
|
3
|
0.1
|
6
|
O6
|
وجود پارک علم و فناوري و بخش صنعت
|
3
|
3
|
0.1
|
7
|
O7
|
مأموريت محور شدن توسعه آموزش بر اساس سند آمايش سرزميني مرجعيت علمي
|
6
|
3
|
0.2
|
8
|
O8
|
وجود نظامهاي اعتباربخشي و رتبهبندي
|
4
|
4
|
0.2
|
9
|
O9
|
وجود تنوع فرهنگي، جاذبههاي طبيعي و گردشگري در استان
|
6
|
4
|
0.2
|
10
|
O10
|
دسترسي آسان به استان توسط کشورهاي همجوار
|
6
|
4
|
0.2
|
عوامل بيروني
|
ضريب اهميت 1-9
|
امتياز 1-4
|
امتياز موزون
|
تهديدها
|
50
|
21
|
0.766968
|
1
|
T1
|
پايين بودن سطح سواد سلامت و سبک زندگي ناسالم مردم
|
5
|
1
|
0.0
|
2
|
T2
|
توسعه حاشيهنشيني شهرها
|
5
|
1
|
0.0
|
3
|
T3
|
گستره جغرافيايي و فاصله طولاني شهرهاي استان
|
3
|
2
|
0.1
|
4
|
T4
|
توسعهيافتگي پايين استان
|
4
|
1
|
0.0
|
5
|
T5
|
همکاري بين بخشي ضعيف بين سازمانهاي مرتبط با سلامت
|
3
|
2
|
0.1
|
6
|
T6
|
درماننگر بودن سياستهاي وزارت
|
4
|
2
|
0.1
|
7
|
T7
|
پذيرش دانشجو بدون توجه به نيازهاي جامعه
|
2
|
2
|
0.0
|
8
|
T8
|
محدوديت در انعطافپذيري سياستهاي ابلاغي وزارت
|
4
|
2
|
0.1
|
9
|
T9
|
ناپايداري منابع مالي (وزارتي و سازمانهاي بيمهگر)
|
5
|
1
|
0.0
|
10
|
T10
|
همجواري با ساير کشورها
|
3
|
2
|
0.1
|
11
|
T11
|
گستردگي و جذابيت مراکز غيرمجاز در حرف پزشکي
|
3
|
2
|
0.1
|
12
|
T12
|
شرايط متأثر از تحريمها
|
5
|
2
|
0.1
|
13
|
T13
|
پاندمي کرونا
|
6
|
1
|
0.1
|
ب) عوامل دروني
عوامل دروني
|
ضريب اهميت 1-9
|
امتياز 1-4
|
امتياز موزون
|
نقاط قوت
|
50
|
32
|
1.625212
|
1
|
S1
|
وجود نظام شبکه بهداشت و درمان مطلوب در سطح استان
|
7
|
4
|
0.3
|
2
|
S2
|
وجود سامانههاي الکترونيک
|
6
|
3
|
0.2
|
3
|
S3
|
نظام پايش و ارزشيابي در سطوح محيطي
|
5
|
3
|
0.1
|
4
|
S4
|
وجود نيروي انساني توانمند
|
7
|
3
|
0.2
|
5
|
S5
|
وجود هيئت مميزه مستقل در دانشگاه
|
3
|
3
|
0.1
|
6
|
S6
|
وجود زيرساختها در حوزه سلامت
|
6
|
4
|
0.2
|
7
|
S7
|
وجود اراده در دانشگاه براي ارتقاي شاخصهاي کلان
|
5
|
3
|
0.2
|
8
|
S8
|
وجود پژوهشکدهها، مراکز تحقيقاتي و آزمايشگاه جامع تحقيقاتي و طرحهاي زيرساختي در دانشگاه
|
5
|
3
|
0.1
|
9
|
S9
|
وجود تعرفه مناسب آموزش و سلامت جهت ارائه خدمت به متقاضيان خارجي
|
3
|
3
|
0.1
|
10
|
S10
|
توسعه رشتههاي تحصيلات تکميلي
|
4
|
3
|
0.1
|
عوامل دروني
|
ضريب اهميت
1-9
|
امتياز
1-4
|
امتياز موزون
|
نقاط ضعف
|
50
|
18
|
0.802726
|
1
|
W1
|
عدم تناسب نيروي انساني با مأموريتهاي محوله
|
4
|
1
|
0.0
|
2
|
W2
|
ناکافي و نامناسب بودن فضاهاي فيزيکي و تجهيزات در راستاي مأموريتهاي محوله
|
4
|
1
|
0.0
|
3
|
W3
|
پايين بودن انگيزه کارکنان
|
6
|
1
|
0.1
|
4
|
W4
|
بهرهوري پايين منابع انساني
|
6
|
2
|
0.1
|
5
|
W5
|
نظام ارزيابي ناکارآمد
|
5
|
1
|
0.0
|
6
|
W6
|
آشنايي ناکافي پرسنل و اعضاي هيئتعلمي با حوزههاي نوين آموزشي و پزشکي
|
5
|
2
|
0.1
|
7
|
W7
|
جامعهمحور نبودن پژوهشها
|
4
|
2
|
0.1
|
8
|
W8
|
ضعف در همکاريهاي چندرشتهاي و ميانرشتهاي (درون و برون دانشگاهي)
|
3
|
2
|
0.1
|
9
|
W9
|
همکاري پايين با سازمانهاي مرتبط با سلامت
|
4
|
2
|
0.1
|
10
|
W10
|
گرايش به اشتغال در بخش خصوصي در پزشکان متخصص
|
5
|
2
|
0.1
|
11
|
W11
|
وجود آشفتگي در سياستهاي گردشگري سلامت
|
4
|
2
|
0.1
|
استراتژيها بر اساس نواحي مربوطه
SO
|
توسعه و تکميل خدمات الکترونيک سلامت
|
308/1
|
استفاده هدفمند و مؤثر از نيروي انساني ماهر و تحصيلکرده
|
264/1
|
گسترش طرح پزشک خانواده در مناطق شهري و روستايي
|
134/1
|
حرکت در مسير تمرکز و تمايز رسالت آکادميک در حوزههاي مرجعيت علمي منتخب دانشگاه
|
101/1
|
اجرا و پيشبرد پروژههاي فني و عمراني مطابق استانداردهاي کشوري
|
074/1
|
بهبود شاخصهاي عملکردي و ارزيابي دانشگاه با استفاده از ظرفيتهاي داخل و خارج سازمان
|
055/1
|
ترويج و گسترش پژوهشهاي هدفمند، کاربردي با هدف خلق ثروت و رفع نيازهاي سلامت جامعه
|
031/1
|
ترويج و گسترش همکاريهاي بينالمللي در حوزههاي آموزشي و پژوهشي
|
007/1
|
افزايش جذب منابع مالي و خلق منابع جديد
|
872/0
|
ST
|
بهرهگيري از ظرفيتهاي نظام شبکه بهمنظور تحقق اصل پيشگيري در حوزه سلامت
|
164/1
|
بهرهگيري از ظرفيتهاي نظام شبکه سلامت براي مقابله با عوامل تهديدکننده سلامت
|
851/0
|
توسعه پژوهشهاي جامعهمحور براي کاهش عوارض ناشي از تحريمها تهديدها
|
556/0
|
ارتقا شاخصهاي کلان با تقويت مشارکت بين بخشي
|
47/0
|
WO
|
ساماندهي سياستهاي گردشگري سلامت با استفاده از ظرفيتهاي استاني
|
668/0
|
بهرهگيري از اسناد بالادستي و نظامهاي اعتباربخشي و رتبهبندي جهت تقويت نظام اي ارزيابي دانشگاه
|
418/0
|
بهرهگيري از ظرفيت کارگروه ساق و پارکهاي علم و فناوري و مشارکت اجتماعي با هدف کاربردي کردن پژوهشها
|
388/0
|
استفاده از ظرفيت اسناد بالادستي جهت توسعه زيرساختهاي فيزيکي و سرمايه انساني
|
351/0
|
WT
|
اشاعه تفکر سيستمي و کارگروهي با هدف ارتقا بهرهوري و مقابله با توسعهنيافتگي
|
716/0
|
تقويت ارتباط بين بخشي و ارتقاء دانش سلامت آحاد جامعه
|
402/0
|
بازبيني و تقويت مأموريتهاي دستگاه و ارتباطات بين بخشي جهت پيشگيري از رشد مراکز غيرمجاز
|
309/0
|
سامان بخشي سياستهاي گردشگري سلامت
|
265/0
|
اولويتبندي استراتژيها بر اساس امتياز مکتسبه
استراتژي
|
امتياز
|
توسعه و تکميل خدمات الکترونيک سلامت
|
308/1
|
استفاده هدفمند و مؤثر از نيروي انساني ماهر و تحصيلکرده
|
264/1
|
بهرهگيري از ظرفيتهاي نظام شبکه بهمنظور تحقق اصل پيشگيري در حوزه سلامت
|
164/1
|
گسترش طرح پزشک خانواده در مناطق شهري و روستايي
|
134/1
|
حرکت در مسير تمرکز و تمايز رسالت آکادميک در حوزههاي مرجعيت علمي منتخب دانشگاه
|
101/1
|
اجرا و پيشبرد پروژههاي فني و عمراني مطابق استانداردهاي کشوري
|
074/1
|
بهبود شاخصهاي عملکردي و ارزيابي دانشگاه با استفاده از ظرفيتهاي داخل و خارج سازمان
|
055/1
|
ترويج و گسترش پژوهشهاي هدفمند، کاربردي با هدف خلق ثروت و رفع نيازهاي سلامت جامعه
|
031/1
|
ترويج و گسترش همکاريهاي بينالمللي در حوزههاي آموزشي و پژوهشي
|
007/1
|
افزايش جذب منابع مالي و خلق منابع جديد
|
872/0
|
بهرهگيري از ظرفيتهاي نظام شبکه سلامت براي مقابله با عوامل تهديدکننده سلامت
|
851/0
|
اشاعه تفکر سيستمي و کارگروهي با هدف ارتقا بهرهوري و مقابله با توسعهنيافتگي
|
716/0
|
ساماندهي سياستهاي گردشگري سلامت با استفاده از ظرفيتهاي استاني
|
668/0
|
توسعه پژوهشهاي جامعهمحور براي کاهش عوارض ناشي از تحريمها تهديدها
|
556/0
|
ارتقا شاخصهاي کلان با تقويت مشارکت بين بخشي
|
470/0
|
بهرهگيري از اسناد بالادستي و نظامهاي اعتباربخشي و رتبهبندي جهت تقويت نظام اي ارزيابي دانشگاه
|
418/0
|
تقويت ارتباط بين بخشي و ارتقاء دانش سلامت آحاد جامعه
|
402/0
|
بهرهگيري از ظرفيت کارگروه ساق و پارکهاي علم و فناوري و مشارکت اجتماعي با هدف کاربردي کردن پژوهشها
|
388/0
|
استفاده از ظرفيت اسناد بالادستي جهت توسعه زيرساختهاي فيزيکي و سرمايه انساني
|
351/0
|
بازبيني و تقويت مأموريتهاي دستگاه و ارتباطات بين بخشي جهت پيشگيري از رشد مراکز غيرمجاز
|
309/0
|
سامان بخشي سياستهاي گردشگري سلامت
|
265/0
|
|